Kouření již dávno není moderní

magazinzeny.cz

Mezi našimi čtenářkami jsou i vášnivé kuřačky a jak vám mnohé potvrdí, přestat kouřit není vůbec jednoduché. Po neúspěšných pokusech přestat se zlozvykem se ke kouření po kratší či delší době většina z nich opět navrátí. K tomu, abyste přestaly kouřit, nestačí jen zvládnout absenci nikotinu. Je třeba zahrnout do tohoto kroku kombinaci vhodných strategií a změnu chování.

Kuřáci mají několik zvyků a rituálů, které považují za samozřejmost, a které se nedaří nahradit, když se pokouší s kouřením skoncovat. To je skutečný důvod, proč se 95% exkuřáků vrátí ke kouření do 6ti měsíců. Nejvíce užívané pomůcky, jako pilulky, náplasti či žvýkačky, se zaměřují pouze na dodání nikotinu, ale změna chování je jediný způsob, jak zajistit trvalé nekouření.

1. Dýchání
Kuřák si potáhne z jedné cigarety 9krát až 14krát. Pokud kouříte krabičku denně (cca 20 cigaret), znamená to, že provedete potažení, podržení a vydechnutí přes 200krát za den. Ačkoliv kouř obsahuje více než 700 toxinů, dýchání je vlastně relaxačním a meditativním prvkem. Když kuřáci přestanou kouřit, nedokážou nahradit tento rituál, což vede ke stresu a úzkosti. Zkuste předstírat, že máte cigaretu a dýchejte stejně tak, jako když kouříte.

2. Změna prostředí
Většina kuřáků změní prostředí pokaždé, když jdou na cigaretu. To znamení, že opustí kancelář, restauraci, továrnu, či byt. Tato změna prostředí je únikem od shonu, nejčastěji od stresu z práce. Spolu s čerstvým vzduchem, pohledem do slunce či na hvězdy je to skvělá úleva od stresu. Přestože již nekouříte, berte si „falešné kouřové přestávky“.

3. Vyměňte nikotin za přírodní uklidňující látky a stimulátory
Stovky chemických látek v cigaretách narušují centrální nervový systém, vytvářejí a zvyšují úzkost, nervozitu, pochybnosti a frustraci. Nikotin funguje jen do takové míry, že kuřáky nakopne, aby se cítili v pohodě, na dobu 20 – 30 minut. Tělo exkuřáka musí vyměnit a doplnit schopnost produkovat běžné hormony, které bojují proti úzkosti a motivují do akce. Určité přírodní potraviny, vitamíny a doplňky zvyšují produkci dopaminu a serotoninu, vyrovnávají centrální nervový systém. Skvělými příklady jsou vitamín B komplex, Mucuna či zelí.

4. Zvedání ruky k ústům
Vynásobte tucet potáhnutí z cigarety počtem vykouřených cigaret za den, je to cca 250 pohybů ruky k puse denně, nebo-li rituální chování, které musí být nahrazeno něčím produktivním, co vám zlepší náladu. Jezte syrové smíšené ořechy, pijte zdravé nápoje, ďobejte tmavou organickou čokoládu, nebo třeba žvýkejte lékořici. Tím nahradíte chutě a převedete špatný návyk v produktivní.

5. Změňte váš kyselý těžký systém v zásaditý
Většina kuřáků se vzdala zdravé výživy či cvičení. Běžné jídlo kuřáka obsahuje maso, mléko, zpracované potraviny, alkohol, cukr, sůl a případně umělá sladidla. Abyste porazili stres, tělo musí být více zásadité než kyselé, což znamená konzumovat především čerstvou zeleninu, ovoce a pramenitou vodu. To vyrovnává systém a detoxikuje ho, odhání pryč nutkání kouřit.

Po překonání samotné závislosti na nikotinu po 3 až 4 dnech musí nekuřák čelit skutečnosti, že existuje nejméně 5 rituálních chování, které jste vytvořili a musí tak být nahrazené novým způsobem. Toto je cesta, která vede ke spokojené nekuřácké budoucnosti.